Ne a divat mondja meg, hogy ki vagy, hanem te mond meg a divatnak, hogy ki vagy!

2015.09.16 18:02

Kire is hasonlítasz?

A Biblia első része azzal indítja a az egész jelen való világ történetét, hogy Isten megteremtette az eget és a földet, megcsinált mindent és végül a saját képére és hasonlatosságára megteremtette az embert. Sőt az ember kapott is egy készre teremtett feleséget is.
Egészen a bűnbe esésig tökéletes volt minden. Isten és ember együtt járt, az ember alig várta a kapcsolat közvetlen részét Istennel aki hűvös alkonyatkor megjelent, beszélgetések történtek, együtt dolgozott Isten és ember. Isten teremtett az ember pedig elnevezte.
Amikor Éva valamilyen titokzatos okból nem a saját feladata és státusza szerint kezdett el gondolkodni és cselekedni, és megtörtént a bűn, történt egy furcsa dolog. Észre vették, hogy mezítelenek.
Felmerül tehát a kérdés, hogy ha olyan volt az addigi világuk, hogy a meztelenséget szégyellték akkor mi volt rajtuk addig ami azt eltakarta?

Hallottam olyan prédikációkat ami szerint Isten annyira a saját képére alkotta meg az embert, hogy még a ruhájukat is a saját dicsősége jelentette Ádám számára, és amikor bekövetkezett a bukás, Isten dicsősége eltávozott és akkor már más szemmel voltak kénytelenek magukra nézni.
Mások pedig azt mondták, hogy addig is meztelenek voltak csak az olyan természetes volt, hogy nekik fel sem tűnt.
Nekik elhiszem.

Mózes első könyve 2

25
Valának pedig mindketten mezítelenek, az ember és az ő felesége, és nem szégyenlik vala.

Mai korunk tele van az öltözködés különböző szabályaival. Ádám és Éva kezdetben fügefa leveleket aggattak össze és az szolgált nekik segítségül a testük elrejtésében. Valószínűleg nem csak a szemérmüket fedezték el fedték el, bár ahogy a Bibliai leírás elmondja, hogy körülkötőket csináltak maguknak elsőre nekem is a fűszoknyás ruhák jelenek meg, vagy ugyanez a változat Fügefa levelekkel. Lehet, hogy olyan álcázást csináltak maguknak, mint a Vietnami bozótharcosok.


A történetet nem ebből a szempontból írták meg de az egészet áthatja a szexualitás. Miért az volt az első reakciójuk, hogy elkezdték takargatni a testüket?
Talán a szégyen?
Talán valami más indok?
Miután Isten ítélete elhangzott a falevelek helyett Isten bőr ruhákat készített nekik.
Bőr nadrág, bőr csizma.
Bőrmellény... Talán még nem rocker stílusban.

 

Sokféle következtetést le lehet vonni abból amit a Biblia a kezdetek idejéről ír, de az biztos, hogy a ruházatunk, a ruházkodásunk azóta része a mindennapjainknak, sőt hirdetője a gondolkozásunknak, a státuszunknak és a titkainknak.
Maga az öltözet sokak gondolkozás módjával szemben a fenti mondatban felsorolt okok miatt nem magánügy, hanem közügy.
Bármilyen ruhát veszünk fel, el fogja a környezetünknek mesélni a világnézetünket, hiszen a laza, vagy a testhezálló ruha választása önmagában árulkodik arról, hogy a személyiségünk például az életvitelünkben vagy a munkánkban megengedő-e vagy esetleg kínosan pontosan a helyén kell-e lennie mindennek.

 

Ebben a szélsőségek persze úgy látszanak meg, ha túlzásokba esik az ember. A térdig érő pulcsi, vagy a csípőig leeső nadrág inkább egy „le van ejtve minden” hozzá állást kiált a világba, mint egy boldogság, vagy öröm üzenetet.

 

Örülni az örül aki aki tud mosolyogva vagy szeretettel oda fordulni minden embertársa felé.
De a mosolytalan folyton nyakig begombolkozó inges, nyakkendős, öltönyös feszengők sem a harmónia vagy a belső elfogadottság és békesség plakátjai.
A diszharmónia mindkét irányban azt mutatja, hogy legbelül nincsenek rendben a dolgok.
A túlzott lazaság, vagy a túlzott tökéletesség, a túl színes öltözködés, vagy a túl egyhangú sem.
Hölgyeknél a rúzs, a szemfesték vagy a hajszínek eltúlzása is egy egy belső feszültségről, vagy önelvetésről, árulkodik.

 

Az öltözködés a férfiaknál általában egy célnak megfelelő. A munkába járás, a bevásárlás, a társasági élet a mozi, színház vagy egyéb kulturális igényeknek sokszor ugyanazzal az öltönnyel megyünk színházba, mint amivel meglátogattuk a barátokat Genfben.
Moziba ugyanaz a sportos öltöny farmer és póló jó mint amivel beugrottunk egy cukrászdába dumálni és fagyizni a feleség és a gyerekek társaságában.
Igazából aki sokkal lazábban fogja fel az életének ezen eseményeit azok, meg farmer, póló és háromnegyedes bermuda kombinációjában teszik ugyanazt.
Még istentiszteletre is ebben mennek.

 

A rongyos, szakadt, agyon mosott ruha is elárulja anyagi helyzetünket. A zenei ízlésünket is ki lehet olvasni az öltözködésünkből.
Az öltözködés tehát nem csak miket fejez ki, vagy rollunk árulkodik, és nem csak tudatos vagy önkéntelen kifejező eszköz, hanem sikerek vagy kudarcok okozója is.

 

Nyilván aki elfogadást, vagy eredményes ügyintézést szeretne, az a legjobb ruháját veszi fel. Aki a legjobb véleményt szeretné illetve a környezetére a legjobb benyomást szeretné tenni az is ügyel a ruha kiválasztására és az ízléses megjelenésre.

 

Keresztényként azt tudom mondani, hogy Jézus úgy fogadja el az embereket ahogy vannak, és már két ezer éve meghalt azokért az emberekért akik akkor még bűnben voltak vagy még meg sem tértek, és mindegy, hogy rongyos, éhes, olajos, festékes munkásruhás, vagy sportos, pörgős, esetleg öltönyös nyakkendős emberekről van szó, mindenkinek ugyanazt a megtérési lehetőséget biztosítja.
De semmiképpen nem akarja, hogy abban a ruhában maradjunk amiben a bűn életét éltük.

 

A megtérést egy kicsit az átöltözéshez is hasonlítja a Biblia.

Zakariás próféta könyve 3
Jósua pedig szennyes ruhába vala öltöztetve, és áll vala az angyal előtt.
4
És szóla és monda az előtte állóknak, mondván: Vegyétek le róla a szennyes ruhákat! És monda néki: Lásd! Levettem rólad a te álnokságodat, és ünnepi ruhákba öltöztetlek téged!
5
Azután mondám: Tegyenek fejére tiszta süveget! Feltevék azért fejére a tiszta süveget, és ruhákba öltözteték őt, az Úrnak angyala pedig ott áll vala.

Az ember elhagyja azt az életet amiben sikeressen megy a pokol felé, ami tele van szennyeződésekkel és lehet arra mutogatni, lehet vádolni általa, vagy kinevetni.
Isten pedig nem hagy meg senkit abban az állapotban.
Jósua főpap, élete végén egy olyan szituációba került amiben az életében elkövetett bűnei látszottak azon a ruhán amiben Isten elé került. A Sátán pedig a ruhája alapján vádolta őt. Sok volt rajta a keserű, a kínos és a véres folt.
Ám egy angyal azt mondsta a Sátánnak, hogy ez egy tűzből kikapott üszög, és aki amivel foglalkozik vagy amiből kijön annak az illata vagy szaga, annak a szennyeződései járják át a ruháját. Ekkor  szennyes ruhából a főpap át lett öltöztetve kifogástalan ruhába, hatalmi jelképként tiszta süveget kapott és többé nem látszott meg rajta a bűn, a tévedés, az álnokság, a rejtegetett tisztátalanság.

 

Akik az Úrhoz jönnek és elvállalják, hogy hisznek Istenben Jézus Krisztusban, és élnek neki azok is megkapják a világ ruhái helyett a tiszta köntöst ami nem más mint azok a jó cselekedetek.
Miből áll tehát ez a ruha?

Isten igéjének a hirdetéséből.
Még az Ószövetségben is feladata volt az ige által megigazítani az embertársát mindenkinek. Az Újszövetségben sem más a helyzet. A bűnösök útját meg kell fordítani.
Akik bűnösként Istenhez jönnek azokat ugyanúgy átöltöztetik az angyalok, mint Jósua főpapot vagy mint ahogy a tékozló fiút aki kissé o'de disznóól parfümöt volt kénytelen hordani a ruháján.
Ezen kívül a szentek igazságos cselekedeteiből. Árvák és özvegyek vigasztalásából, adakozásból, egymás megsegítéséből és Isten viselkedésbeli és beszédbeli helyes képviseléséből és megmutatásából a világ előtt.
A ruha másik része a szeretetből áll.

Isten legerősebb, legnagyobb, és legkívántabb viselkedési formája amit tőlünk kér az az ő szeretetének az elfogadása, ami eleve benne van a megtérésben, azon kívül pedig az egymás szeretése ami eleve az Istenbe vetett hit fokmérője János apostol szerint.

1János 4
20
Ha azt mondja valaki, hogy: Szeretem az Istent, és gyűlöli a maga atyjafiát, hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát, akit lát, hogyan szeretheti az Istent, akit nem lát?
21
Az a parancsolatunk is van ő tőle, hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga atyjafiát is.

Minden tettünk és cselekedetünk szeretetben menjen végbe.
Szeretettel beszéljünk Istenről.
Szeretettel beszéljünk embertársainkról. Szeretettel beszéljünk még az ellenségeinkről is,
Szeretettel tegyünk értük mindent. Ha valakit nem lehet tiszta szívvel szeretni mert viszolygás vagy sok ellentét van közöttünk akkor tegyünk érte az Isten iránti szeretetünk miatt. Hiszen akit szeretünk az Isten, azt mondja, hogy:

Példabeszédek könyve:24:17
Mikor elesik a te ellenséged: ne örülj; és mikor megütközik: ne vígadjon a te szíved,

Máté Evangéliuma:5:25

Légy jóakarója a te ellenségednek hamar, amíg az úton vagy vele, hogy ellenséged valamiképpen a bíró kezébe ne adjon, és a bíró oda ne adjon a poroszló kezébe, és tömlöcbe ne vessen téged.

Róma levél:12:20

Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjuhozik, adj innia; mert ha ezt míveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.

Ez vagy a legelszántabb ellenségeinket vezeti Istenhez azzal együtt, hogy még a barátainkká is teszi Isten, vagy a teljes bukását eredményezi az ellenségeinknek, és áldásokat helyez a mi életünkre.

A tetteinken és a beszédünkön kívül az öltözködés is megvalósíthatja Isten tiszteletét anélkül, hogy éppen Isten tiszteleten lennénk.
Ez lehet akár egy öltöny is de lehet egy népi viselet is.
Nélkülözni kell a rongyos agyon mosott ruhadarabokat de ha a te szomszédod vagy embertársad ilyenben jár Istentiszteletre akkor ne várj míg az úr lehajtja az eget vagy angyalok adnak neked kijelentést, menj oda magadtól és adj neki a te ruhatáradból.


Készíts ingyenes honlapot Webnode