Dániel támogatója 1

2014.07.29 12:27
Minden sikertörténet jellemzője az a háttér ami akadályozó illetve előremozdító tényezőt képez az események illetve az emberek életében.
Kár is lenne figyelmen kívül hagyni!
Akár politikai akár sport, akár családi ügyekben szeretnek az emberek úgy beszélni, hogy kielemzik az okokat és az okozatokat a múltra, jelenre, és a jövőre vonatkozóan!
 
Érezni, mindig a keserűséget, egy egy bukást, vagy szerencsétlenséget követően, amikor így beszélnek: "De kár, hogy nem vettük észre, hogy................, mert akkor el tudtuk volna kerülni ezt a szörnyűséget.
Vagy.
Kár volt olyan elbizakodottan nekivágni ennek a....................., körültekintőbbnek kellett volna lennem.
Akadnak támogatók és akadnak hátráltatók, minden ügyünkben.
Jól tesszük tehát, ha körültekintően megnézzük azt, hogy egy-egy megoldás folyamata az eszközigényen kívül milyen támogatást illetve ellenreakciót válthat ki környezetünkből.
A legtöbb újság és életrajzi könyv, híradás, közéleti esemény olvasásakor az ember levonja a tanulságokat, hogy miért nem figyeltek oda ezek az emberek.
Nem tudják-e hogy ha ők ezt teszik akkor a lehető legkisebb kár elszenvedése érdekében ilyen és ilyen szükségintézkedéseket kellet volna hozni, hogy ilyen és ilyen módon rövid időn belül ne elszenvedői, hanem sikeres kezelői legyünk a dolgoknak!
Minden nap az emberi élet folyamán döntéseket kell hoznunk.
Nem csak a vásárlásokkor, hanem a munkánkban, családunk érdekében....stb.
Ezek a döntések van úgy, hogy kellemetlen korlátozásokat jelentenek mégis meg kell, hoznunk. Sokszor a szükség kényszerít, mivel nem szeretnénk a végletekig rontani a helyzetünket.
A reklámok anarchiát feltételező szabadságígéreteivel ellentétben sokszor vagyunk állandó korlátozó erő által kikényszerített döntések meghozatalának nyomása alatt.
Dániel története is így kezdődik a bibliában!
Egy ország uralma alatt, ami szabadságában korlátozza az általa leigázott népek szabad önrendelkezését, azt is megszabva, hogy melyik nép hol éljen, mennyi adót fizessen, milyen munkát végezzen.
Ilyenkor az adott körülményekhez képest lehet élni a korlátok közötti területen bölcsen és jól a lehetőségeinkkel. Dániel és az ő eltökélt társai tisztában voltak vele, hogy a saját népük, saját személyük, és a jövőjük érdekében sem lázadással, sem fegyverrel, sem engedetlenséggel nem lehet elérni a céljaikat. Gondolkodásuk és helyzetfelismerő képességeik miatt Isten Babilon uralkodóján keresztül olyan hatalomba emelte be őket ami gyakorlatilag a fogoly Izraelnek azokat a jóléti lehetőségeket biztosította, amiket saját országukban megszokhattak!
A véletlenséget kizárva, vélhetően Isten akaratából ki lettek választva a király által igényelt szellemi és politikai vezetőképzési programba ahol a jövő tudósait, Szellemi vezetőit, királyi tanácsosokat képeztek ki.
Dániel és diáktársai eltökélték magukban, hogy a kizárólag eunuchok számára fenntartott bizalmi pozíció sikeres betöltése érdekében atyáik által már jól bevált módszert fognak követni, és életük partfogói közé mindenképpen behozzák Istent!
Ez olyan radikális lépésekre kényszerítette őket amelyek engedélyeztetésének kiverekedése komoly ellenállásba ütközött az akkori kultúra oktatási rendszerében.
Elhatározták ugyanis, hogy nem élnek azokkal az ételekkel amiket a Babiloni ellátóintézmény számukra biztosítani tudott. Már azzal, is, hogy nem ettek meg mindent a figyelem középpontjába kerültek.
 
Dániel 1.3
És mondá a király Aspenáznak, az udvarmesterek fejedelmének, hogy hozzon az Izráel fiai közül és királyi magból való s előkelő származású ifjakat,
4
Akikben semmi fogyatkozás nincsen, hanem akik ábrázatra nézve szépek, minden bölcseségre eszesek, és ismeretekkel bírnak és értenek a tudományokhoz, és akik alkalmatosak legyenek arra, hogy álljanak a király palotájában; és tanítsák meg azokat a Káldeusok írására és nyelvére.
5
És rendele nékik a király mindennapi szükségletül a királyi ételből és a borból, melyből ő iszik vala, hogy így nevelje őket három esztendeig, és azután álljanak a király előtt.
 
 
 
 
Az igény tehát a Babiloni rendszer önfenntartó intézményeinek jövőbeni vezetőképzésére vonatkozott. Egy hároméves OKJ-s előkészítő után a sikeres vizsgát tevők közül kerültek ki a jövő vezetőbeosztású miniszterei.
Nem szabad elhanyagolni egy rendszerben sem a tehetségek felkutatását, gondozását és segítségét.
Akár rossz akár jó ügyek előre vitele a jól képzett vezetőkön és munkásokon múlik.
Ez a módszer gyümölcseitől eltekintve mindig stabilitást eredményez.
 
 
 
6
Valának pedig ezek között a Júda fiai közül: Dániel, Ananiás, Misáel és Azariás.
7
És az udvarmesterek fejedelme neveket ada nékik; tudniillik elnevezé Dánielt Baltazárnak, Ananiást Sidráknak, Misáelt Misáknak, Azariást Abednegónak.
8
De Dániel eltökélé az ő szívében, hogy nem fertőzteti meg magát a király ételével és a borral, amelyből az iszik vala, és kéré az udvarmesterek fejedelmét, hogy ne kelljen magát megfertőztetnie.
9
És az Isten kegyelemre és irgalomra méltóvá tevé Dánielt az udvarmesterek fejedelme előtt;
10
És mondá az udvarmesterek fejedelme Dánielnek: Félek én az én uramtól, a királytól, aki megrendelte a ti ételeteket és italotokat; minek lássa, hogy a ti orcátok hitványabb amaz ifjakénál, akik egykorúak veletek? és így bűnbe kevernétek az én fejemet a királynál.
11
És mondá Dániel a felügyelőnek, akire az udvarmesterek fejedelme bízta vala Dánielt, Ananiást, Misáelt és Azariást:
12
Tégy próbát, kérlek, a te szolgáiddal tíz napig, és adjanak nékünk zöldségféléket, hogy azt együnk, és vizet, hogy azt igyunk.
13
Azután mutassák meg néked a mi ábrázatunkat és amaz ifjak ábrázatát, akik a király ételével élnek, és aszerint cselekedjél majd a te szolgáiddal.
14
És engede nékik ebben a dologban, és próbát tőn velük tíz napig.
15
És tíz nap mulva szebbnek látszék az ő ábrázatuk, és testben kövérebbek valának mindazoknál az ifjaknál, akik a király ételével élnek vala.
16
Elvevé azért a felügyelő az ő ételöket és az ő italokul rendelt bort, és ad vala nékik zöldségféléket.
17
És ada az Isten ennek a négy gyermeknek tudományt, minden írásban való értelmet és bölcseséget; Dániel pedig értett mindenféle látomáshoz és álmokhoz is.
18
Miután pedig elmúlt az idő, amikorra meghagyta vala a király, hogy eléje vigyék őket, bevivé őket az udvarmesterek fejedelme Nabukodonozor elé.
19
És szóla velök a király, és mindnyájok között sem találtaték olyan, mint Dániel, Ananiás, Misáel és Azariás, és állának a király előtt.
20
És minden bölcs és értelmes dologban, amely felől a király tőlök tudakozódék, tízszerte okosabbaknak találá őket mindazoknál az írástudóknál és varázslóknál, akik egész országában valának.
21
És ott vala Dániel a Cyrus király első esztendejéig.
 
 
 
Már az iskolai forgolódás nem zökkenőmentes napjaiban is Dániel eltökéltsége Isten tetszését váltotta ki, és hozzájárult Isten a maga eszközeivel ahhoz, hogy Dánielék terve megvalósulhasson.
 
Figyelemre méltó tény az, hogy Dániel egy olyan próféta intéséhez képesti engedelmességet valósított meg akit ezért börtönbe zártak!
 
 
Jeremiás 27
 
2
Így szól az Úr nékem: Csinálj magadnak köteleket, és jármot és vedd azokat a nyakadba.
3
És küldd azokat Edom királyához és Moáb királyához, az Ammon fiainak királyához, Tírus királyához és Sidon királyához a követek által, akik eljőnek Jeruzsálembe Sedékiáshoz, Júdának királyához,
4
És parancsold meg nékik, hogy mondják meg az ő uraiknak: Ezt mondja a Seregek Ura, Izráelnek Istene, ezt mondjátok a ti uraitoknak:
5
Én teremtettem a földet, az embert és a barmot, amelyek e föld színén vannak, az én nagy erőmmel és az én kinyujtott karommal, és annak adom azt, aki kedves az én szemeim előtt:
6
És most én odaadom mind e földeket Nabukodonozornak, a babiloni királynak, az én szolgámnak kezébe; sőt a mezei állatokat is néki adom, hogy néki szolgáljanak.
7
És néki és az ő fiának és unokájának szolgál minden nemzet mindaddig, míg el nem jő az ő földének is ideje, és szolgálnak néki sok nemzetek és nagy királyok.
8
Azt a nemzetet és azt az országot pedig, amely nem szolgál néki, Nabukodonozornak, a babiloni királynak, és aki nem teszi nyakát a babiloni király jármába: fegyverrel és éhséggel és döghalállal verem meg azt a nemzetet, azt mondja az Úr, míglen kiirtom őket az ő kezével.
9
Ti azért ne hallgassatok a ti prófétáitokra, se jövendőmondóitokra, se álommagyarázóitokra, se varázslóitokra, se szemfényvesztőitekre, akik ezt mondják néktek: Ne szolgáljatok a babiloni királynak.
10
Mert ők hazugságot prófétálnak néktek, hogy messze vigyelek titeket a ti földetekből és kiűzzelek titeket, és elvesszetek!
11
Azt a nemzetet pedig, amely nyakára veszi a babiloni király jármát és szolgál néki, az ő földében hagyom, azt mondja az Úr, és míveli azt és lakozik benne.
 
Isten üzenetre egyértelmű és egyszerű volt.
Vétkeztetek, és nem hallgattatok rám, nem engedtétek, hogy én uralkodjam rajtatok ezért akkor legyen a ti akaratotok szerint és uralkodjon rajtatok egy másik király. El fogtok pusztulni a harcokban és az éhségben, hacsak nem hallgattok rám most mégis és megadjátok magatokat, mert akkor legalább élhettek az otthonaitokban, és a harc meg az éhség elkerül benneteket.
 
Abban a korban Jeremiást ezért kigúnyolták, megverték, pellengérre állították, bebörtönözték...stb!
Dániel gyakorlatilag ennek a prófétának az üzenetét hallgatta meg és mivel elfogadta a nyilvánvaló tényeket amelyek a próféta szavai szerint beteljesedtek ahhoz szabta a maga gondolkodását, és nem csak, hogy felvette a Babiloni Király, Nabukodonozor jármát, hanem még a saját tudását, fiatalságának erejét, és életének minden napját az ő szolgálatának adta, miközben önmagát Istennek szentelve ezzel a szolgálattal tisztelte Istenét.
Micsoda ellentmondásos de logikus következtetés volt ez a szándék Dánieltől.
Izrael fiai annyira hazafiaskodtak, hogy még ezt az intelmét sem akarták elfogadni Istennek amit Jeremiáson keresztül üzent, és ez a hangulat valószínűleg folytatódott a fogságra vitel után!
Tehát Dániel a saját népének az ellenszenvével is meg kellett, hogy küzdjön, bár erről a Dániel könyve nem ad tudósítást. 
Mindezekben a kedvezőtlen helyzetekbeli helytállásuk Dánieléknek végződhetett volna akár kudarccal is, ha el tudja őket kaszálni saját népük ellenállása és megvetése, amellyel szerintem számoltak de nem akartak azoknak megfelelni.
Azonkívül az oktatók, pártfogók is ellenállást fejtettek ki a szándékukkal szemben, és hallani sem akartak arról, hogy nem kérnek a király ételéből.
A beszélgetés az udvarmesterek fejedelmének győzködésével kezdődött és végül egy kisebb felügyelő engedélyével valósult meg aki egy 10 napos próbát engedélyezett nekik.
 
Nem csak keresztényeknek írom ezt, mert akár a világi nagypolitika színpadán, akár az üzleti életben, akár a tanulmányainkban, vagy egyéb folyó ügyekben azoknak a feltételeknek illetve korlátoknak a figyelembe vételével, amelyek körülöttünk fennállnak, választunk támogatót és utat, és ahogyan járunk azon az úton, az meghatározza a sikerünket, mind a céljaink elérésében, mind pedig a minket akadályozó tényezők leküzdését!
 
Dániel és barátai, a tanulmányait az évfolyamtársaihoz képest messze kiugró eredménnyel zárta.
Nem hogy ötöst kaptak volna, vagy csillagos ötöst, hanem egy igen komoly eredményre jutottak a vizsgáztatóik: Tízszer okosabbak voltak mindenki másnál.
10 napi próba és év végén tízszer jobbak voltak.
Ez azért jobb mint egy bemagolt lecke hibátlan visszamondása!
Itt már a tudást nem csak megértés kell, hogy kísérje, hanem a tudás gyakorlati alkalmazásában is kiemelkedő eredményeket kell produkálni.
Pedig az akkori világ legnagyobb uralkodója, a saját népük leigázója kérdezte ki őket. Nabukodonozor tehát nem egy ostoba fajankó volt a királyok közt. Tudása igen nagy volt.
Mint az, a már ide idézett Jeremiási próféciából kitűnik, azért az ő hátterében egy bizonyos szimpátiával bírt a teremtő Istentől.
Biztos vagyok benne, hogy akár a birodalma közügyeiben, akár a birodalma terjeszkedési politikájában, vagy katonai döntésekben, nem hagyott figyelmen kívül semmilyen tényezőt. Törekedett minden lehetőség megragadására és a saját akaratának a szolgálatába állítására!
Nem gondolnám, hogy ő lenne az a valaki aki a főemberek társaságában olyasmiket ismételgetett volna gyakran, hogy "-Erre nem gondoltam"
Vagy.
"-körültekintőbben kellett volna hozzá állnom ehhez!"

Mindenki lemérheti magát egy egy sikeres ember mellett.

Meg kell vizsgálni önmagunkat a beszédünk alapján. 

Ha gyakran hagyja el a szánkat efféle sopánkodás akkor meg kell változtatni néhány napi odafigyeléssel és fegyelmezéssel a gondolatainkat, hogy a fentiekben leírt beszédeknek, nyavalygásoknak, sajnálkozásoknak ne kelljen elhagynia a szánkat!

Persze lehet mondani, hogy könnyű a királynak, hiszen az ő hátterében eleve ott áll egy Isteni segítőerő, és ott vannak a tanácsosai és a szakemberei.

Heteken és hónapokon át vizsgálhattak, minden lépésük utólagos következményét, meg akár a kapzsiságaiknak sem kellett parancsolniuk, mint egy egyszerű közembernek mai napság.

Viszont az igazság ezzel szemben az, hogy mai napság ugyanolyan fontos támogatókkal, tanácsadókkal, és szakértőkkel beszélni egy egy döntés meghozatalánál, mint régen.

Korábban is voltak bukott királyok és közemberek, és most is vannak. Van recept a bukások és a kudarcok elkerülésére. Fájó tényként azért elmondom kedves lustább érdeklődök számára, hogy ha körül vesznek az ellenségek akkor a szorult helyzetből a megoldásig bármely utat is kell bejárnunk az harcokon keresztül fog vezetni. A célok elérése pedig mindig győzelmeket jelent. Ezért is kell a lehető legtöbb embert a harcokba a mi oldalunkon beállítani, sőt eleve eltökélt szándékunkhoz Isten szimpátiáját is megnyerni.

Egy huszadik századi orosz gondolkodó szerint "Vagy van Isten, vagy nincs. Mindkét lehetőség ijesztő!"

Ha nincs az azért ijesztő, mert akkor hamar találkozik az ember olyan élethelyzetekkel amiben egyszerűen egyedül marad és tudja jól, hogy nem oldhatja meg és károkat kell szenvednie. Esetleg még az élete is lehet a tét.

Ha meg van akkor azért ijesztő, mert az ember minden céljai és törekvései között akadhat olyan ami ellenkezik Isten akaratával, tetszésével és ellentétes ügyeivel. Ezekben az ellentétes célokban mindig biztos kudarcok várják az embert. Sokszor az élete munkája nullázódik le. És van-e erő az ujjra kezdésre?